August Strindberg. Foto: Album / Ritzau Scanpix
Foto: Album / Ritzau Scanpix

Om August Strindberg

19.08.20
August Strindberg (S) (1849-1912) betragtes som en af de mest betydningsfulde svenske forfattere. På NORD stilles der skarpt på den svenske dramatiker.

STORE SCENE LØRDAG 19.9 KL. 17.15 - 18.00

August Strindberg (S) (1849-1912) betragtes som en af de mest betydningsfulde svenske forfattere.  De seneste par år er store dele af hans prosaforfatterskab blevet genudgivet på dansk, bl.a. novellerne ”Ægteskab” og hans tre autobiografiske værker er kommet i nye udgaver. 

Men hvorfor bliver den pessimistiske, rasende og kvindeskeptiske forfatter ved med at pirre læserne? Og hvad er det for en selvfremstilling, som viser sig i Strindbergs værker som i de autobiografiske ”Inferno”, ”Legender” og ”Ensom”? 
På NORD stiller vi skarpt på forfatteren og dramatikeren, når vi inviterer Strindberg-oversætter og forfatter Karen Fastrup (DK), Strindberg-læser og forfatter Linda Boström Knausgård (S), Strindberg-ekspert Dr.phil. Per Stounbjerg samt skuespiller Carsten Bjørnlund på scenen til en samtale med litteraturkritiker Klaus Rothstein. 
Både Fastrup og Boström Knausgård arbejder med den litterære selvfremstilling, og ligesom Strindberg skåner de heller ikke sig selv. Karen Fastrup har senest udgivet bogen ”Hungerhjerte” (2018) om bl.a. at leve med en psykisk diagnose, og Linda Boström Knausgård er aktuel på dansk med romanen ”Oktoberbarn” om at befinde sig i et psykiatrisk system, man ikke har lyst til at være i. Lektor ved Århus Universitet Per Stounbjerg har skrevet doktordisputats om August Strindbergs selvfremstillinger; den udkom i 2005 med titlen ”Uro og urenhed”. 

”I autofiktionens tidsalder er det slående, hvor sindsoprivende levende Strindbergs udforskning af tvivlens og overfølsomhedens nedslag i personligheden fremstår, og så er det simpelthen så sindssygt godt skrevet, at både engle og dæmoner må fryde sig.”
-    Berlingske Tidende om ”Inferno” og ”Legender” 


August Strindberg (S) (1849-1912) betragtes som en af Nordens største forfattere og dramatikere, hvis forfatterskab har nydt stor international udbredelse. Hans dramatik spilles den dag i dag i hele verden, og han regnes som en afgørende fornyer af prosaen såvel som dramatikken. Han lagde hele sit liv i sit forfatterskab. Hans tre selvbiografiske værker ”Inferno” (1897), ”Legender” (1898) og ”Ensom” (1903) præges af dybe sjælelige overvejelser, raseri, angst. De tre selvfremstillinger udforsker de psykiske grænsetilstande og en martrende indre dæmoni. 

Carsten Bjørnlund (DK). F. 1973. Den danske skuespiller bevæger sig ubesværet mellem teaterscenen, film- og tv-serieproduktioner. Han er uddannet fra Statens Teaterskole i 2002 og har siden gjort sig bemærket i teaterversionen af Thomas Vinterbergs ”Festen”, i tv-serier som ”Rita” og ”Arvingerne” og film som ”Arven” og ”Queda”. I foråret 2020 skulle han have optrådt i Strindberg-stykket ”Leg med ild” på Betty Nansen-teatret, men pga. Covid19-situationen fik stykket ikke premiere. På NORD vil han give Strindbergs tekster krop og stemme. 


Karen Fastrup (DK). F. 1967. Debuterede i 2000 med ”Brønden” og har siden udgivet fem romaner og en novellesamling. Hendes seneste roman, den autofiktive ”Hungerhjerte” (2018) modtog flotte anmeldelser, blandt andet for dens nuancerige skildring af psykisk sygdom og om at være kunstner og leve med et skrøbeligt sind. Karen Fastrup har studeret litteraturvidenskab og gået på forfatterskolen, og har markeret sig som en af Danmarks markante oversættere af særligt nordisk litteratur. Hun har bl.a. oversat forfattere som Linn Ullmann, Vigdis Hjorth og August Strindberg. 

Per Strounbjerg (DK) er dr.phil og institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet. Per Stounbjerg er en stor kapacitet i Strindbergforskningen. Han har i sin forskning særligt fokus på bl.a. litterære selvfremstillinger. 

Linda Boström Knausgård (S). F. 1972. Hun debuterede i 1998 og slog for alvor sit navn fast med novellesamlingen ’Grand Mal’ (2011). Romanen ”Velkommen til Amerika” blev nomineret til Augustprisen og ”Oktoberbarn” til Sveriges Radios Romanpris. Hendes bøger udgives i en lang række lande. Som datter af skuespillerinden Ingrid Boström er hun vokset op med teatret helt tæt på. ”Jeg har ikke læst på universitetet, men på teatret, den tekst, jeg har i kroppen, er teatrets,” har hun bl.a. udtalt.