Betal mellemværende

Fra 1. november 2021 kan du ikke betale gebyrer og erstatninger oprettet fra og med 1. november på biblioteket. Dette skal foregå via Opkrævningen i Helsingør Kommune.

Gebyrer og erstatninger, som er oprettet før den 1. november 2021, skal i en overgangsperiode betales på biblioteket/helsbib.dk/app.

Hvorfor overgår opkrævningen til kommunen?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af kommunernes bibliotekssystem. Funktionerne findes allerede i kommunernes økonomisystemer, og det er derfor blevet besluttet at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning af biblioteksgebyrer og erstatninger fremover.

Få overblik over nye og gamle gebyrer i din lånerstatus

Under din lånerstatus på helsbib.dk/app kan du se dine mellemværender opdelt på nye og gamle gebyrer og erstatninger, samt hvor det skal betales.

Nye gebyrer og erstatninger oprettet FRA OG MED 1. november 2021

Gebyrer og erstatninger oprettet fra og med 1. november 2021 bliver fremover varetaget af Opkrævningen i Helsingør Kommune. Faktura sendes til din digitale postkasse. Du skal betale fakturaen via indbetalingskortet i fx. netbank.
Er du fritaget for digital post, modtager du et brev i din postkasse.

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Efter at have gennemført en betaling i netbank, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret her på helsbib.dk og i Biblioteket-appen.

Gebyrer og erstatninger oprettet FØR den 1. november 2021

Gebyrer og erstatninger, der er oprettet FØR den 1. november 2021, skal i en overgangsperiode fortsat betales på biblioteket/helsbib.dk/app.

Betal gebyrer og erstatninger oprettet før den 1. november 2021 med kort eller MobilePay på hjemmesiden

  • Klik på knappen 'Log ind' her på hjemmesiden
  • Udfyld felterne 'CPR- eller lånernummer'/ 'Indtast din kode'
  • Klik på knappen Log ind
  • Klik på knappen 'Mine sider'
  • Klik på 'Mellemværende'
  • Markér det/de beløb, du ønsker at betale
  • Marker feltet 'Jeg accepterer betalingsbetingelserne'
  • Klik på 'Betal valgte'

Herefter åbnes et betalingsvindue hos Nets.

Efter du har betalt kan du se en kvitteringsmeddelelse øverst på "Mine sider", fx "Din betaling af 20 kr. er modtaget. Transaktions ID: 2851926734, ordrenummer.: 9900100948helsbib".

Betal gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2021 med MobilePay i bibliotekets app "Biblioteket"

  • Vælg "Helsingør Kommunes Biblioteker" på startsiden
  • Tryk på "Min side" nederst
  • Udfyld felterne "Indtast CPR-/lånerkortnummer" og "Indtast pinkode"
  • Tryk på "Log ind"
  • Gebyrer og erstatninger vises under Mellemværender
  • Tryk på "Betal med MobilePay"
  • Log ind i MobilePay og accepter beløb
  • Efter du har betalt, modtager du en kvittering pr. e-mail, og du kan også se den på skærmen, lige når du har betalt.

Betal gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2021 på biblioteket

Du kan naturligvis stadig betale manuelt ved at henvende dig til personalet i bibliotekernes receptionsområder.

Problemer med at betale med MobilePay på hjemmesiden og i app'en?

Du skal rette i mobilens indstillinger for at gøre den klar til at betale over nettet med MobilePay. Det vil sige, at første gang du betaler en institution (fx biblioteket) eller en virksomhed med MobilePay skal du gøre følgende:

  • Åbn MobilePay 
  • Tryk på menu-knappen i nederste højre hjørne
  • Vælg ”Indstillinger” i øverste højre hjørne
  • Vælg "Brug MobilePay til nethandel"
  • Aktiver herefter kortet med NemID
  • Tryk ”Afslut” og fortsæt din betaling på hjemmesiden

Har du spørgsmål til dine mellemværender?

Hvis du har spørgsmål til fakturaen, skal du ringe til biblioteket i den betjente åbningstid på tlf. 4928 3620.
Ønsker du henstand eller at få lavet en afdragsordning, skal du ringe til Opkrævningen på tlf. 4928 1616 man-tir kl. 9-12 og tor-fre kl. 9-12.

Betalingsfrister og rykkergebyr

Der er ingen ændringer i bibliotekets gebyrsatser. Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura til din digitale postkasse med en betalingsfrist på 30 dage. Hvis opkrævningens betalingsfrist ikke overholdes, tilskrives et rykkergebyr på 100 kr.

Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal du også betale rykkeromkostninger.

Hvis du ikke betaler beløbet eller træffer aftale om betaling med Opkrævningen, bliver restancen sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Gældsstyrelsen inddriver herefter beløbet ved tvang, fx ved udlæg og/eller indeholdelse i løn, dagpenge, efterløn, pension m.v.