Gebyrer, erstatning og betal mellemværende

Gebyrer bestemmes ud fra seneste udlåns- eller fornyelsesdato.

Skal du betale gebyr og/eller erstatning modtager du en faktura i din digitale postkasse med oplysning om betalingsmuligheder.

Gebyrer og erstatninger bliver varetaget af Opkrævningen i Helsingør Kommune og foregår digitalt. Er du fritaget for digital post, modtager du et brev i din postkasse. Du kan også se og betale dine mellemværender under din lånerstatus på helsbib.dk, app'en Biblioteket eller på Mit Betalingsoverblik, der samler alle mellemværender og gæld til Helsingør Kommune i ét samlet overblik.

Gebyrer

Icon Description
Dage for sentVoksenBørn (0-17 år)
1 - 10 dage20 kr.0 kr.
11 - 20 dage120 kr.10 kr.
21 - 30 dage120 kr.20 kr.
31 dage og derover230 kr.100 kr.

 

Hjemkaldelse

Når du har overskredet lånetiden med 21 dage, sender biblioteket dig en hjemkaldelse på e-mail og sms eller pr. brev, hvis du er fritaget for digital post.

 

Faktura

Hvis du overskrider afleveringsfristen med mere end 30 dage sender Opkrævningen i Helsingør Kommune en faktura til din digitale postkasse eller pr. brev, hvis du er fritaget for digital post.

Der tilskrives et gebyr på 230 kr. for voksne og 100 kr. for børn. Dertil kommer materialets pris, inklusiv 30 kr. til håndteringsomkostninger. Hvis du i stedet afleverer, er det kun gebyret på 230/100 kr. du skal betale.

Vær opmærksom på, at der tilskrives rykkergebyr hvis betalingsfristen overskrides.

 

At miste låneretten, erstatning og inddrivelse

Hvis du fortsat ikke afleverer eller misligholder bibliotekets materialer, kan du miste låneretten.

Hvis du ikke betaler eller træffer aftale om betaling med Opkrævningen i Helsingør Kommune, bliver restancen sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Gældsstyrelsen inddriver herefter beløbet ved tvang, fx ved udlæg og/eller indeholdelse i løn, dagpenge, efterløn, pension m.v.

 

Gebyrer

Gebyrer bestemmes ud fra seneste udlåns- eller fornyelsesdato.

Materialer der er udlånt eller fornyet på samme dato og har samme afleveringsfrist får kun beregnet ét samlet gebyr, hvis de afleveres for sent samtidig.

Erstatningspriser

Icon Description

Du skal erstatte beskadigede eller bortkomne materialer med reparations- eller genanskaffelsesprisen.

Indimellem kan vi ikke finde genanskaffelsesprisen. Så bruger vi standardpriser.

Dvd'er eller cd-rom'er kan være dyre

Du skal erstatte beskadigede eller bortkomne materialer med reparations- eller genanskaffelsesprisen. Visse dvd'er, cd-rom'er mv. er licensbelagte for at kunne udlånes. Derfor er erstatningsprisen væsentlig højere end et privatindkøbt eksemplar eller nedenstående standardpriser.

 

Gebyr til håndtering og chip

Erstatningsprisen indeholder 30 kr. pr. materiale til håndteringsomkostninger og chip.

 

Tilbagebetaling af erstatning

Hvis materialet dukker ubeskadiget op igen inden for tre måneder (fra erstatningsdatoen) og du kan fremvise kvittering, får du erstatningsbeløbet refunderet.

 

Standardpriser

Hvis vi ikke kan finde den reelle genanskaffelsespris, benytter biblioteket følgende standardpriser i kr.:

Bøger - voksne250 kr.
Bøger - børn250 kr.
Billedbøger - børn200 kr.
Bøger - udenlandske250 kr.
Årbøger300 kr.
Tegneserier150 kr.
Tidsskrifter75 kr.
Sammensatte materialer, fx bog med dvd (NB! Se dog sprogkurser nedenfor)300 kr.
Sprogkurser med cd-rom eller dvd1.000 kr.
Lydbøger for voksne500 kr.
Lydbøger for børn500 kr.
Konsolspil, pc-spil og cd-rom750 kr.
Musik-cd150 kr.
Film500 kr.
Øvrige materialer100 - 300 kr.

NB! Der gælder særlige regler for materialer lånt fra andre biblioteker uden for Helsingør Kommune.

Betal mellemværende

Icon Description

Kan jeg betale mine mellemværender på biblioteket?

Der er mulighed for at få hjælp fra bibliotekets personale til at betale via MobilePay. Ellers skal betalinger ske som nævnt ovenfor.

 

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Efter at have gennemført en betaling i netbank, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret her på helsbib.dk og i appen Biblioteket.

Mellemværender som betales samme dag som de pålægges, registreres ikke inden fakturaen dannes. Dette indebærer, at der sendes en faktura på mellemværendet, digitalt eller med almindelig post, selvom beløbet er betalt. 

På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket og Helsingør Kommune. 

Klik her for at gå til Mit Betalingsoverblik.

 

Har du spørgsmål til dine mellemværender?

Hvis du har spørgsmål til fakturaen, skal du ringe til biblioteket i den betjente åbningstid på tlf. 49 28 36 20.

Ønsker du henstand eller at få lavet en afdragsordning, skal du ringe til Opkrævningen på tlf. 49 28 16 16. Du kan ringe mandag - tirsdag kl. 9-12 og torsdag - fredag kl. 9-12.

 

Betalingsfrister og rykkergebyr

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura til din digitale postkasse med en betalingsfrist på 30 dage. Hvis opkrævningens betalingsfrist ikke overholdes, tilskrives et rykkergebyr på 100 kr. Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal du også betale rykkeromkostninger. 

Hvis du ikke betaler beløbet eller træffer aftale om betaling med Opkrævningen, bliver restancen sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Gældsstyrelsen inddriver herefter beløbet ved tvang, fx ved udlæg og/eller indeholdelse i løn, dagpenge, efterløn, pension m.v.

 

Hvorfor varetager kommunen opkrævningen nu?

Der er krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger, og disse funktioner findes i kommunernes økonomisystemer. Det er derfor blevet besluttet at lade kommunens økonomisystemer håndtere betaling og afstemning af biblioteksgebyrer og erstatninger.