Antologi over dansk kortprosa, samt en litteraturhistorisk indledning med eksempler på kortprosa fra verdenslitteraturen
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Beskrivelse
Bidrag af: Peter Adolphsen, Benny Andersen, Kjell Askildsen, Peter Asmussen, Solvej Balle, Jens Blendstrup, Kim Blæsbjerg, Jeppe Brixvold, Camilla Christensen, Niels Frank, Katrine Marie Guldager, Helle Helle, Christina Hesselholdt, Sulaima Hind, Peer Hultberg, Per Højholt, Jesper Uhrup Jensen, John Bang Jensen, Louis Jensen, Mads Storgaard Jensen, Thøger Jensen, Pia Juul, Hans Otto Jørgensen, Sophia Kalkau, Thomas Hvid Kromann, Henning Mortensen, Tore Renberg, Peter Seeberg, Ole Robert Sunde, Jesper Wung Sung, Morten Søndergaard, Jens Smærup Sørensen, Preben Major Sørensen, Tor Ulven
ISBN
97887616066488761606642
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2008)
Omfang
155 sider
Forlag
Systime
Målgruppe
børnematerialer
Anmeldelser
Efterskolen, Årg. 36, nr. 10 (2004)
Lektørudtalelse
Kortprosa 1990-2003 har som formål at præsentere os for periodens danske kortprosa, definere den som genre og sætte den ind i en litteraturhistorisk sammenhæng. Alt dette løses forbilledligt i introduktionen, der fylder næsten en fjerdedel af bogen. Her får vi et godt overblik over genren og får præciseret forskellene mellem novelle, short story og kortprosa. Desuden forklares to dominerende stilretninger i vor tids kortprosa, den minimal-realistiske og den fantastiske. Der trækkes linjer tilbage til kortprosaens udenlandske "ophav" og herfra spores ind på nutidig dansk litteratur. I antologi-delen kommer vi igennem ikke mindre end 72 tekster af 39 forfattere fra Baudelaire over Carver til Seeberg og Højholt, en tur omkring et par norske forfattere til unge danske kortprosaister som blandt andre Jesper Wung Sung, Pia Juul og Sophia Kalko. Introduktionen til emnet er mere omfattende end det, jeg ellers har kunnet finde på markedet, for eksempel Johannes Fibigers pjece Punkt & flade, 2003. Bogen afsluttes med forslag til undervisningsforløb. Den kan bruges i ungdomsuddannelserne og til voksenundervisning, men såmænd også som lystlæsning, man bliver klogere af