Niels Birger Wamberg, Foto: Morten Hollum
Niels Birger Wamberg, Foto: Morten Hollum

Niels Birger Wamberg anbefaler

18.06.20
Forfatter og litteraturhistorikeren holder især af Hamlet og Kong Lear.

Hamlet - ikke for at være snobbet

Hamlet - som bekendt verdens mest berømte skuespil. Men jeg tror ikke at det udelukkende er snobberi, der får mig til at skrive netop dette stykke på min værkliste. Det er snarere lyden, klangene, ekkoet af Shakespeares stemme, der gør mig svag i koderne, det er jeg overbevist om. Denne stemme mærkes altid og med fuldt udfoldet trolddom hinsides alverdens intriger og slægtsfejder og anden dramatisk drabelighed. Det er stemmen, der er det altafgørende, det er den der binder sjælen og sætter et kaos af menneskelige følelser og lidenskaber i musik.

Kong Lear - et vildfarent barn

Kong Lear er som et vildført og vildfarent barn, der kommer skævt ind på kærligheden. Og så tager ellers Shakespeares stemme fat, hvorved det usigelige velsignes med ord, det specielle gøres alment, og det korporlige omsættes til ånd uden at miste sin sensualisme. Alting skabes, mens vi er til stede og det opleves som en nåde og som en forløsning at befinde sig i Shakespeares varetægt. Kong Lear blev alt i alt temmelig ramponeret af sin skæbne, men følte sig alligevel “så mærkelig tryg” midt i alle omvæltningerne.

Dansk forfatter og litteraturhistoriker

Niels Birger Wamberg født 1930, er dansk forfatter og litteraturhistoriker og har udgivet adskillige bøger og essays om digtere, tegnere og skuespillere. I 1995 udgav han samtalebogen mine egne veje: Ghita Nørby i samtale med Niels Birger Wamberg og i 2015 udkom essaysamlingen Mens tid er. Wamberg har modtaget Søren Gyldendal Prisen, Rosenkjærprisen og Det Danske Akademis Hvass Prisen.