Forhold som har betydning for udarbejdelsen af en god skriftlig opgave. Om valg af emne, disposition, målgruppe, sproglig udformning, opgavens form og struktur, vejlederens rolle og bedømmelseudvalgenes betydning
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
19.1
ISBN
8721003777
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
127 sider
Forlag
Borgen
Målgruppe
børnematerialer
Alder
Fra 14 år
Anmeldelser
Berlingske tidende, 1995-11-01
Berlingske tidende, 1995-11-01Weekendavisen, 1995-11-24
Weekendavisen, 1995-11-24Folkeskolen, Årg. 112, nr. 43 (1995)
Lektørudtalelse
Kjøller er universitetslektor og forfatter til en lang række populærvidenskabelige bøger inden for sit fag: sprog og kommunikation. Her skriver han om de store skriftlige opgaver, der skallaves gennem hele undervisningssystemet. Teksten er delt op, så de første ca. 35 sider retter sig mod folkeskole og gymnasium, de næste 60 mod studerende og de sidste 20 mod forskere, der skriverafhandlinger. Der er gode råd og anvisninger på den praktiske tilrettelæggelse af skrivearbejdet, opgavens disposition, sproglig stil, udformning af litteraturliste etc. Synsvinklen eropgaveskriverens, og på samme måde som i Kjøllers Snyd ikke dig selv ved eksamen (1993) er holdningen pragmatisk: en god opgave er en opgave, den bedømmende lærer finder god. Valg af vejleder erderfor vigtig, og at man er opmærksom på opgavens faktiske målgruppe: lærer og censor. Det er, som man kunne forvente, en velskreven og velformuleret fremstilling, hvor de enkelte dele sprogligt ertilpasset det niveau, de henvendersig til. Størst interesse tror jeg der vil være fra midtergruppen af universitetsstuderende og de mere ambitiøse gymnasieelever, men de praktiske og nyttige råder brugbare for alle, der står over for at skulle lave et større skriftligt arbejde
Om forfatteren
Klaus Kjøller
Født 1944 på Frederiksberg. Min mor var viceskoleinspektør Inger Vibeke Kjøller (f. Ranvig i 1920, død 2012), far: ekspeditionssekretær, forstkandidat Knud Peter Kjøller (f. 1917, død 1980). Jeg har e...
Læs mere på Litteratursiden