Lytte

Musik i maj - Franz Waxman

Lytte Af: Biblioteket 17. Apr 2019 0 kommentarer
Tag på en musikalsk rejse fra eskapistisk eventyrmusik til hardcore film noir.

af musikbibliotekar Daniel Bøtcher

I denne måned skal du lytte til en genudgivelse af filmkomponisten Franz Waxmans hovedkompositioner. De er samlet på Super Audio cd’en 'Sunset Boulevard: The Classic Film Scores of Franz Waxman'. Den indeholder bidder af Waxmans forskellige filmsoundtracks. De er alle indspillet af National Philharmonic Orchestra og dirigeret af Charles Gerhardt, optaget i Kingsway Hall i London 10 – 11 juli 1974. Jeg har her udvalgt de tre bedste filmarbejder.


Det eventyrlige og eskapistiske

I 1954 fik Waxman til opgave at lave soundtracket til eventyrfilmen Prince Valiant med Janet Leigh og James Mason i hovedrollerne. Filmen forgår i den mytiske tid omkring Kong Arthurs hof, med ridderne af det runde bord og Camelot som omdrejningspunkt. Det er meget eventyrlig musik, der stilmæssigt henter sin inspiration fra middelaldermadrigaler til senromantisme. Denne musik frembringer indre billeder af fægtende ridder og jomfruer i nød.

Uhyggen breder sig

En af de første film Waxman fik til opgave at komponerer musik til i Hollywood, var James Whales anden Frankensteinfilm Bride of Frankenstein fra 1935. James Whale havde brug for et soundtrack, der var fremmedartet og abstrakt, men først og fremmest uhyggeligt, da filmen var en af datidens største horrorfilm. Filmen er ikonisk, især Boris Karloffs præstationer som monstret og Elsa Lanchesters ditto som den ulykkelige monsterbrud er sjældent overgået i filmhistorien. Soundtracket er fremragende gengivet på denne cd, det er dog kun stykket ’The Creation of the Female Monster’ der er med. Spændende musik er det. Det var første gang, at Hollywood benyttede et symfoniorkester til at indspille impressionistisk musik. Udfordringen var at afspejle de uhyggelige stemninger i Dr. Frankensteins laboratorie med billeder af forskellige elektronik og en fremmedartet atmosfære. Dette lykkedes særdeles godt, og det er også et af de tidligste eksempler, på brug af det elektroniske instrument Ondes Martenot i populærkulturen.


Oscar og Film Noir

Franz Waxman vandt i 1950 en Oscar for bedste soundtrack til filmen Sunset Boulevard, der blev instrueret af Billy Wilder. Den havde den på det tidspunkt nærmest glemte stumfilmdronning Gloria Swanson i hovedrollen, som den glemte og verdensfjerne stumfilmstjerne Norma Desmond. Det er på mange måder en af de bedste film nogensinde, og det er en af de tidligste film der handler om skyggesiden af Hollywood og den amerikanske drøm. Soundtracket leger med forskellige musikalske genrer og har især tango som drivkraft. Ifølge Waxman selv som en reference til stumfilmens største sexsymbol og verdens første latinolover, Rudolph Valentino. Dette fordi, Norma Desmond stadig lever i sin fortids storhed og samtidig for at prikke til filmens hovedtema, Desmonds forelskelse i en yngre mand, som hun betaler for selskab og ender med at slå ihjel.


Kort om Waxman

Franz Waxman blev født i Tyskland i 1906 og begyndte tidligt at studerer musik og komposition. Meget af hans undervisning blev betalt af natklubarbejde, hvor Waxman spillede piano til forskellige kabareter og sammen med jazzorkestret Weintraub Syncopaters, hvor han lavede de fleste af de musikalske arrangementer. Dette skaffede Waxman forskellige job i den begyndende tyske filmverden, og i 1930 fik han til opgave at orkestre og dirigere Frederick Hollanders musik til filmen Der Blau Engel med Marlene Dietrich i hovedrollen. Den opgave bragte Waxman videre i filmhistorien til samarbejder med en af tysk films største kunstnere, instruktøren Fritz Lang og derefter til Hollywood hvor materialet på denne cd stammer fra.
 

Flere musikartikler af Daniel Bøtcher

2019

2018

 

(Foto fra Sunset Boulevard)

Tilføj kommentar

Materialer: