Lytte

Storslået surrealistisk mesterværk
Læs om Current 93 og deres nyeste album The Light is Leaving us All.

Musik i januar – Current 93

Lytte Af: Biblioteket 22. Dec 2019 0 kommentarer
Læs om den okkulte neo-folk gruppe Current 93 og hør deres nyeste cd, The Light is Leaving Us All.

Af musikbibliotekar Daniel S. Bøtcher

Barndom i Malaysia

David Tibet, der er sanger, sangskriver og drivende kraft i bandet Current 93, blev født i 1960 i Malaysia som David Michael Bunting. Hans far og mor der begge var fra England, var udstationeret på grund af faderens arbejde. David Tibet har i interviews sagt, at hans spirituelle interesse kommer fra hans opvækst. Han var omgivet af templer, ritualer og mystik fra før han lærte at tale. Dette udviklede sig til en stærk tro på det overnaturlige og en livslang inspiration, der har manifesteret sig i hans sange og musikalske univers.

Okkultisme i England 

Da Tibet var ti år gammel besluttede hans forældre, at han skulle til England. Han kom på kostskole i 1970. Det var han ikke begejstret for, og han var noget af en enspænder. Tibet havde ifølge ham selv ikke mange venner:”It was really torture, I went into myself a lot then and became more peculiar, partly because I was very unhappy and partly to put a wall around me and keep people away.”  Tibet brugte det meste af sin tid på at læse bøger af forfatterne H. P. Lovecraft, Clark Ashton Smith, Arthur Machen og Aleister Crowley. Alle forfattere, der beskæftiger sig med det overnaturlige som hovedtema.

Ekstremerne

David Tibet var i slutningen af 70’erne optaget af ekstremerne, om det var politik, litteratur eller musik. Han var begyndt på Newcastle University for at studere politik og historie.
- ”I was interested in extreme politics, extreme left and right wing,” siger han selv om tiden på universitetet. Punk var et overstået kapitel på det tidspunkt, og Tibet kastede sin kærlighed på en ny musikgenre, kaldet Industrial. Det var grupperne Throbbing Gristle, Whitehouse og Nurse With Wound der for alvor trak i ham. Da de alle kom fra London, droppede Tibet i 1980 ud af sit universitetsstudie og flyttede til den engelske hovedstad for at møde sine nye helte. 

Navnet Tibet

David Tibet, der indtil nu havde været kendt som David Michael Bunting, mødte de forskellige nøglepersoner i den engelske Industrial-musiks undergrund. Han blev venner med Genesis’ P. Orridge, der oprindeligt var stifter af Throbbing Gristle og i 1981 dannede det eksperimenterende og okkulte band Psychic TV. David Michael Bunting var på det tidspunkt optaget af Tibet og Den Tibetanske Dødebog (Bardo Thodol). Han blev derfor døbt Tibet af P. Orridge: ”I dubbed him Tibet to delineate him from other Davids and due to the fact he was actually going to classes to learn to speak and read Tibetan.” David Tibet var fra 1982 i en periode med i Psychic TV. 

Current 93

Efter noget tid med Psychic TV, havde Tibet behov for at gå sine egne veje. Han brugte mere og mere tid på British Librarys læsesal, hvor han studerede gamle glemte skrifter og okkulte bøger. Han dannede Current 93 i 1984 og udgav samtidig den første plade LAshTAL. Current 93 er tæt forbundet med forfatteren, filosoffen, kunstneren og mystikeren Aleister Crowley. Crowleys hovedværk er The Book of The Law. Bogen fungerer som en slags bibel i Crowleys religion Thelema og beskriver ”The aeon of Horus”, en strømning af tid, der ifølge Crowley indtraf i 1904 og skal vare 2000 år frem.  En af hovedtemaerne i bogen er kærlighed og viljen til kærlighed, i bogen kaldet Agapé. Det er græsk og ifølge det jødiske regelsæt Gematria, (system til tolkningen af Thorah og dens talmagi), har det nummeret 93, derfor Current/strømning 93. 

Mange udgivelser og samarbejdspartnere 

David Tibet har under navnet Current 93 udgivet omkring hundrede plader og cd’er, fra midten af 80’erne og frem til nu. Han har altid været det eneste permanente medlem, men har haft en bred skare af ligesindede musikere og kunstnere tilknyttet til projektet. Vigtigst er Steven Stapelton, fra Nurse With Wound, John Balance fra Coil og Douglas Pearce fra Death in June for at nævne nogle af de tidligste. Senere har det især været musikerne Michael Cashmore og Andrew Liles, der har fungeret som Tibets faste væbnere i Current 93. Fra starten var udgivelserne mest præget af surrealistiske mareridtslydkollager, og senere kom inspirationen fra den britiske middelalder og folkemusik. Tibet har selv sagt om de tidlige udgivelser: ”I’ve always liked the idea of a piece of music that, when the world is being destroyed, would be playing on huge speakers all over the world and it would just collapse to this final fanfare.”


The Light is Leaving Us All

For godt et år siden udgav Current 93, deres seneste album, The Light is Leaving Us All. Albummet præsenterer os for elleve sange, eller små historier koncentreret omkring sætningerne ”the light is leaving us all” og ”the birds are softly singing.” Den ledsagende musik lyder som om den kommer fra en alternativ dimensions middelalder eller den engelske folkemusikscene i 70’erne. Det er fine melodier spillet på akustisk og elektrisk guitar, hurdy gurdy, vilolin, piano, theremin, synthesizers, marimba, klokkespil og sækkepibe. Musikken er stemningsfuld, elegant, afdæmpet og hypnotisk. David Tibets vokal træder tydeligt frem og fortæller hans sælsomme historier om surrealistiske landskaber og små byer, sladder, røde huse og døde heste. Personligt er jeg vild med numrene: Bright Dead Star, A Thousand Witches, The Postman is Singing og The Bench and the Fetch. 


Jeg synes, det er et af de mest vellykkede albums fra David Tibet. Jeg bliver draget dybt ind i fortællingen om den døde politimand, hyldesten til de tusinde hekse, fremtidens tegneserier, alt sammen vævet ind og ud i hinanden i sætningen The Light is Leaving us All. Tibet udkommer senere på måneden, med sine to første soloalbums, Ferelith og Fontelautus. Han er også liveaktuel med en stort anlagt koncert, i Shepherds Bush Empire i London den syvende juni. 

NB! Citaterne er fra interviewbøgerne Englands Hidden Reverse af David Keenan og Tape Delay af Charles Neal. 

Flere musikartikler af Daniel Bøtcher:

2019

2018

Tilføj kommentar

Materialer: