Ida Cæcilie Rasmussen / Teater Republique - foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Ida Cæcilie Rasmussen / Teater Republique

12.06.22
Skuespilleren Ida Cæcilie Rasmussen lægger krop til Christina Hagens eksplosive tekst om valget mellem moderskab og frihed i denne særforestilling af 'Med mig selv i mine arme' på NORD.

Hvorfor går vi ud fra, at det vigtigste i en kvindes liv er at blive mor?
Christina Hagen har skrevet en tekst om det svære valg mellem moderskab og frihed. Et opgør med tabuer, kønsroller og fordomme og den almindelige feelgood-forståelse af, hvad moderskab er: ”… man kunne også få et barn? Ej, shit. Lidt uhyggeligt alligevel. Det tror jeg altså ikke, jeg kunne tænke mig. Men jo, jeg skal føde en baby. En lille slimet badebold, der vil arve min tæveagtige overfladiskhed og min dårlige begavelse … ”

Med teksten spidder Hagen de fordomme og gængse forståelser, som i moderne tid fortsat er pålagt kvinder, når det kommer til moderrollen: ”Nøjagtigt som for 200 år siden holder vi fast i, at man som kvinde skal blive mor. Selv i miljøer, hvor man tænker nyt om kønsroller og identitet, er moderskabet forbundet med noget helligt og selvfølgeligt, og jeg synes stadig, at man ser på kvinden uden børn som defekt,” fortæller Hagen.

Forestillingen er skrevet direkte til skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen og har tidligere været opført på Revolver, som er en del af Teater Republique. 


IDA CÆCILIE RASMUSSEN (DK) (f. 1984) er uddannet skuespiller ved Skuespillerskolen i Odense og er blandt andet kendt fra Tea Lindeburgs anmelderroste film 'Du som er i himlen' (2021). 

CHRISTINA HAGEN (DK) (f. 1980) insisterer på retten til at dyrke det grimme, uretoucherede og infantile og er især kendt for sine værker 'Boyfrind', 'Jungle', 'White Girl' og 'White Girl 2' samt 'Korrekthedsbibelen'.

 
Forestillingen vises i et samarbejde mellem Teater Republique og NORD – Nordisk Litteraturfestival. 
 

Materialer