Viden

Kogebøger mod gigt, overvægt og dårlig mave

Viden Af: Biblioteket 12. Oct 2019 0 kommentarer
Antiinflammatorisk kost hedder det nye helseråd.

Af bibliotekar Anette Thede

Grøntsager, fisk og friske råvarer

Fundamentet i antiinflammatorisk kost stammer fra middelhavskosten og fra japansk madkultur og består af mange grøntsager, fisk, friske uforarbejdede råvarer og kostfibre. Forskning har vist, at omega-3-fedtsyrer (fiskeolie), som findes i fede fisk, har en lindrende virkning på symptomer ved inflammatoriske gigtsygdomme. Derudover tyder det på, at plantebaseret mad er gavnligt mod inflammation, mens mættet fedt og sukker lader til at have en negativ effekt.

Færre smerter

"De positive effekter af en ændring af kosten i antiinflammatorisk retning er, at gigtsymptomerne ofte bliver mindre udtalte. Mange oplever færre smerter, vægttab, bedre søvn, sundere tarmflora, stabilt blodsukker og mere energi. På sigt kan antiinflammatorisk kost være med til at forebygge, at mennesker med gigt får andre problemer, f.eks. hjertekarsygdom og knoglebrud," siger læge Jerk W. Langer. Læs mere på Gigtforeningens hjemmeside

Spis mere af dette

  1. fisk: laks, sild, ørred, makrel, hellefisk
  2. kål: grønkål, blomkål, broccoli, hvidkål, rødkål, rosenkål
  3. bær: blåbær, solbær, hyldebær, brombær, hindbær
  4. nødder: valnødder, mandler
  5. quinoa
  6. byg
  7. rug
  8. ingefær
  9. gurkemeje
  10. avokado
  11. løg: hvidløg, rødløg
  12. mynte
  13. basilikum
  14. rødbede
  15. tomat

Kilde: Ernæringsekspert Martin Kreutzer 

 

 

Efter ide fra kaebr, Aarhus Kommunes Biblioteker.

Foto af Anthony Langdon fra Pixabay

Tilføj kommentar

Materialer: