Foto af The Beach Boys
The Beach Boys anno 1965. Fra venstre: Al Jardine, Mike Love, Brian Wilson, Carl Wilson og Dennis Wilson. Foto: Wikipedia

Ny Beach Boys-boks

15.02.22
Det legendariske amerikanske band The Beach Boys udsendte sidste år bokssættet Feel Flows og havde samtidig 60-års jubilæum. Hør mere til dem i Lytteklubben på Kulturværftet den 10. marts.

Af musikbibliotekar Daniel Bøtcher

60 års jubilæum

The Beach Boys er et af de mest populære bands i rockhistorien, så derfor anbefaler musikbibliotekaren i denne artikel nogle af gruppens vigtigste udgivelser.
Beach Boys har gjort mange mennesker glade i seks årtier. Bandet er grundlæggende inspireret af amerikansk populærkultur og står derfor også for mange som det ultimativt mest amerikanske band nogensinde. Det er også et band med helte, skurke og et musikalsk geni, der i sine stjernestunder formåede at rokke ved populærkulturen og musikhistorien.

En musikalsk familie

Brian Wilson blev født 20. juni 1942 i Los Angeles. Han var den ældste af tre brødre. Den mellemste var Dennis og den yngste Carl. Deres far Murry Wilson var musiker og komponist. Han havde ikke den store succes med sine kompositioner. Brian blev gennem sin mor introduceret for en masse musik. Han har flere gange udtalt, at hans tidligste musikalske minde er George Gershwins Rhapsody in Blue. En komposition der har haft stor betydning for Wilsons egne kompositioner.

Fællessang ved klaveret

Murry Wilson opdagede hurtigt, at hans søn Brian var meget musikalsk og lærte ham at spille klaver. Da de to yngre brødre blev ældre, samledes familien Wilson ofte om klaveret, hvor deres far lærte de tre brødre at synge flerstemmigt kor. Deres fætter Mike Love kom tit forbi og sang sammen med dem. Brian og fætter Mike lyttede på doo wop hits i radioen og lærte disse sange udenad. Der var især én vokalgruppe, som Brian Wilson var optaget af: The Four Freshmen og deres plade Freshmen Favorites.”There were many years when Brian did nothing but play the piano. Months at a time. Days on end. Four Freshmen records,” sagde Carl Wilson om perioden.

Den første indspilning

Da Brian Wilson i 1961 var 19 år gammel, blev han af sine forældre betroet opgaven at passe sine brødre en weekend, hvor forældrene skulle en tur til Mexico. De havde efterladt drengene med et fyldt køleskab og ekstra penge til mad udefra, hvis det blev nødvendigt. Drengene brugte i stedet pengene til at leje rockudstyr og gik i gang med at indspille deres første demo på Brians båndoptager. Nummeret hed Surfin’ og var inspireret af Dennis Wilson, der selv surfede og var personificeringen af alt, hvad The Beach Boys sange handlede om: surfing, piger, og det at have det sjovt. Han spillede også trommer i bandet, der på det tidspunkt hed The Pendletones, et navn drengene havde fra deres yndlings surferskjortefabrikant Pendleton.

Foto af Walk of Fame

 

Helte og skurke

Murry Wilson var en svær mand at imponere. Han var kendt for at have nogle heftige humørsvingninger og slog ofte sine tre sønner. En gang slog Murry Brian så hårdt, at han mistede hørelsen på højre øre og forblev døv på øret. Men Murry kunne høre, når et nummer havde hitpotentiale. Surfin’ imponerede ham, og han betalte for at drengene kunne gå i et rigtigt studie og indspille sangen ordentligt. Murry blev hurtig selvudnævnt manager/producer for drengene, og han rendte alle pladeselskaber i Los Angeles på dørene. Det var kun et mindre selskab Candix, der var interesseret, og de endte med at udgive Surfin’ som single i december 1961. De havde dog taget sig den frihed at give bandet et nyt navn. Bandet hed nu The Beach Boys og havde et lokalt hit med singlen.

Surfpladerne på Capitol Records

Fra efteråret 1962 til efteråret 1963 udgav The Beach Boys tre album, der alle omhandler surf-fænomenet. Et fænomen, der primært var forbundet med ungdom, sorgløshed og forbrugersamfundet. Det første album Surfin' Safari indeholdt hitnumrene Surfin' Safari, Surfin’ og 409. Næste album Surfin' U.S.A. er det første, hvor Brian Wilson bliver involveret i produktionen af pladen. Han begynder her at eksperimentere med at dobbelt-optage vokalerne, en meget tidlig produktionsteknik der gjorde, at lyden blev større og mere fyldig. Noget der i 1963 ikke var helt nemt, da man kun havde 8-spors båndoptagere til rådighed i studierne. Surfin' U.S.A. indeholder storhittet Surfin' U.S.A., det mindre hit Shut Down og den smukke ballade Lonely Sea. Albummet Surfer Girl fra efteråret 63 er den første Beach Boys-plade, hvor Brian Wilson er krediteret som pladens producer. Pladen indeholder den indtagende ballade Surfer Girl, den sjove og fandenivoldske Catch a Wave, der teenagetrodsigt siger, at surf er kommet for at blive: ”Catch a wave and you’re sittin’ on top of the world.”. Musikalsk er pladerne meget inspireret af Chuck Berry, og nogle af melodierne er direkte lån fra den store rock'n'roll pioner.

Rockens første konceptplade

I oktober 1963, kun tre uger efter udgivelsen af Surfer Girl, udgav The Beach Boys rockmusikkens første konceptalbum Little Deuce Coupe. Capitol Records havde kort forinden udsendt en opsamlingsplade med hot rod sange (sange om hurtige biler), der indeholdt to The Beach Boys-sange Shut Down og 409. Opsamlingen kaldte Capitol for Shut Down. Brian Wilson mente derfor, at det var på tide at synge om noget andet end surfing. Han samlede de sange, bandet allerede havde lavet om biler, og skrev en håndfuld nye om samme emne: Spirit of America, en sang om racerkøreren Craig Breedloves bil Spirit of America, der havde skabt hastighedsrekord. Ballad Of Ole' Betsy var en humoristisk kærlighedserklæring, tilegnet den gamle bil Betsy. Be True To Your School er en slags manifest med en moralsk pegefinger – pas din skole! A Young Man Is Gone er en sang om James Dean og hans dødskørsel i Hollywood. Little Deuce Coupe er en vigtig plade, det er den første konceptplade i rock- og pophistorien.

Foto af The Beach Boys i Ed Sullivan-show

 

Bilpladens eftermæle

The Beach Boys udgav i marts 1964 Shut Down Volume 2, der indeholder nogle af deres bedste sange, Fun, Fun, Fun taler for sig selv. Den bevægende The Warmth of the Sun, der beskriver bandets følelser efter mordet på Præsident John F. Kennedy. Teksten blev skrevet af Mike Love, der husker dette om den: ”Yes, things have changed and love is no longer there, but the memory of it lingers like the warmth of the sun.” Det største nummer på albummet er det Phil Spector-inspirerede Don't Worry Baby, hvis vokalharmoni lyder som noget fra en anden, men særdeles fortryllende verden. Sangen handler om en pralende hot rod racerkører, der fortryder, at han har sagt ja til et farligt racerløb, men han bliver beroliget af sin kæreste, der siger Don't Worry Baby. Denne sang står som en af Brian Wilson og The Beach Boys fornemste øjeblikke, og den ligger stadig på diverse hitlister og opgørelser over de bedste sange fra 60erne.

Brian Wilsons sammenbrud

I den tid The Beach Boys havde eksisteret, havde de turneret flittigt med Brian Wilson som bandleder og bassist. Mike Love som sanger, showman og nogle gange saxofonist. Carl Wilson spillede leadguitar og må have været den yngste guitarhelt i rockhistorien. Han var bare 14 år, da de startede. Dennis Wilson spillede trommer og efter noget tid var Al Jardine med som fast rytmeguitarist i The Beach Boys. Pladeselskabet Capitol og Murry lagde hårdt pres på Brian Wilson om at levere nyt materiale og samtidig spille koncerter. Det resulterede i, at han i december 1964 fik et nervøst sammenbrud. Det betød, at han stoppede med at spille live med bandet og blev erstattet af musikeren Bruce Johnston.

Foto af Brian Wilson

Brian Wilson kunne så blive i Los Angeles for at skrive nye numre og eksperimentere i studiet med studiemusikerne i The Wrecking Crew, der bl.a. talte bassisten Carol Kaye og trommeslageren Hal Blaine.

På vej mod mesterværket

Fra juli 1964 til november 1965 indspillede The Beach Boys yderligere fem studiealbums, der i stigende grad blev mere og mere avancerede. Summer Days (And Summer Nights!!) fra 1965 med det storslåede popnummer California Girls, der var resultatet af Brian Wilsons første LSD trip, indvarsler Wilsons nye måde at skrive numre på. Pladen indeholder også det uhyggelige nummer I'm Bugged At My Ol' Man, et temmeligt selvbiografisk nummer om Murry Wilson, der på dette tidspunkt var blevet fyret som gruppens manager af Brian. Murry hævnede sig senere ved at sælge rettighederne til The Beach Boys’ sangkatalog. Han havde som gruppens manager på snedigvis tiltusket sig ejerskabet over deres produktion og kunne derfor med retten på sin side slippe afsted med denne tvivlsomme gerning.

Mesterværket

Albummet Pet Sounds fra 1966, blev ved sin udgivelse modtaget med lunkne anmeldelser, men står i dag som et af rockhistoriens vigtigste album. Især Paul McCartney har siden Pet Sounds udgivelse været stor fortaler for dets kvalitet, og han har ved flere lejligheder sagt, at nummeret God Only Knows, er verdens bedste nummer. Pet Sounds er tekstmæssigt mere modent end de tidligere The Beach Boys-albums. Det handler om menneskets inderste følelser og det at blive voksen. Musikalsk er Pet Sounds meget raffineret og rummer spor af Brian Wilsons psykedeliske eksperimenter. Det er stilmæssigt et dybt sofistikeret mix af forskellige stilarter. Albummet indeholder fantastiske sange som Wouldn't It Be Nice, God Only Knows, I Know There's an Answer, I Just Wasn't Made for These Times og folkesangen Sloop John B.

Det store sammenbrud

Efterfølgeren til Pet Sounds skulle have været det majestætiske og kalejdoskopiske konceptalbum Smile. Men på grund af pres og tiltagende psykiske problemer kunne Brian Wilson ikke færdiggøre dette album. Dette resulterede i, at Wilson sank ned i en dyb depression og et stort substansmisbrug. Først mange år efter kom han op til overfladen igen og kunne færdigøre Smile i 2004. Hvis Smile var udkommet i 1967, havde det helt klart haft stor indflydelse på populærkulturen og var blevet en milepæl i musikhistorien. Albummet er meget specielt i sin opbygning, da der anvendes en teknik, man kan kalde modularkomposition. Hurtigt forklaret betyder modularkomposition, at Wilson optog mange små moduler, der senere skulle samles til et større værk. I 1967 var denne fremgangsmetode meget besværlig, da man kun kunne optage og mixe på spolebånd. Teknikken blev standard efter man fik mulighed for at redigere og optage digitalt. Albummet indeholder store numre som Heroes And Villains, Surf's Up og Good Vibrations.

Feel Flows

Feel Flows (The Sunflower & Surf's Up Sessions 1969-1971) bokssættet indeholder alt omkring de to The Beach Boys-album Sunflower og Surfs up. Det er interessant at lytte til, fordi de andre Beach Boys-medlemmer, især Dennis og Carl Wilson får lov til at blomstre som sangskrivere. Teknisk er det en spændende plade, da The Beach Boys indspillede den i et hjemmestudie med Moog synthesizere, der bidrager med en atmosfære af varme og psykedeliske vibrationer. Lyt især på numrene Add Some Music To Your Day, All I Wanna Do, Forever, Long Promised Road, Disney Girls (1957), Feel Flows og 'Til I Die.

The Beach Boys i 2022

The Beach Boys eksisterer den dag i dag, men er delt i to fraktioner. Den ene ledet af Mike Love, der i 90’erne vandt retten til at kalde sig The Beach Boys, og den anden ledet af Brian Wilson under hans navn. Brians brødre er begge døde, Dennis druknede i 1983, og Carl bukkede under for lungekræft i 1998. Brian Wilson er aktuel med det instrumentale album At My Piano, hvor han spiller sine største hits og i en ny dokumentar om ham Long Promised Road.

Musikbibliotekar Daniel Bøtcher fortæller mere om The Beach Boys i Lytteklubben på Kulturværftet den 10. marts.
Læs mere under Oplev.

Tags
Materialer