Billede af filmplakaten for Metropolis
Filmplakaten for Fritz Langs film Metropolis

Metropolis - verden anno 2000 set med 1927-øjne

03.08.21
Læs om den store tyske stumfilm og om den store musik – en science fiction-film fra 1927 om verden i år 2000.

af musik- og voksenbibliotekar Ebbe Føge Bak

En film fra 1927 om en verden fra år 2000

Den østrigsk/tysk/amerikanske filminstruktør Fritz Lang havde fremtidstanker i 1927, da han lavede science fiction-filmen ”Metropolis”. Hvordan ville verden se ud i år 2000? I filmen er der biler i tæt trafik, flyvemaskiner, og overklassen bor i det store Babelstårn, mens arbejderne er gemt væk nede ved den store hjertemaskine.

En stumfilm med musik

Filmen er baseret på en roman af Thea von Harbou, der var Fritz Langs kone. Hun skrev også manuskriptet til filmen. Hvis man vil læse hele filmens handling, er der rige muligheder på nettet. På det tidspunkt filmen blev lavet, var der tale om stumfilm, men musikken var der og hvilken musik!

En, desværre for os, ukendt komponist

Gottfried Huppertz hed komponisten til den originale filmmusik. Han blev født i 1887 i Tyskland. Han studerede på musikkonservatoriet i Köln, og under 1. verdenskrig debuterede han som sanger og skuespiller. Det første Huppertz komponerede var ”Rankende Rosen” i 1905. Dette musikstykke dedikerede han til skuespilleren Rudolf Klein-Rogge, der også medvirkede i filmen ”Metropolis”. Klein-Rogge introducerede Huppertz til Fritz Lang, og Huppertz medvirkede som skuespiller i Fritz Langs film ”Vier um die Frau” og ”Dr. Mabuse, der Spieler”. Fritz Lang kendte til Huppertzs musikalske talent, og ønskede ham som komponist på hans 5 timer lange filmepos ”Die Nibelungen”. Han startede med at sige nej, men efter, at han havde læst manuskriptet, sagde han ja.

Komponisten akkompagnerede filmen

Huppertz og Lang arbejdede fortsat sammen efter ”Die Nibelungen”. Mens han arbejdede på musikken til denne film, mødtes han med Fritz Lang og Thea von Harbou, hvor de diskuterede manuskriptet til næste film, der var ”Metropolis”. Mens filmen blev lavet, var Huppertz meget på selve filmsettet og spillede ofte klaver, mens filmen blev optaget. I september 1926 blev Huppertz færdig med musikken til hele filmen, og det hele var klar i december måned samme år. Film og musik fik premiere den 10. januar 1927 i UFA-Palast am Zoo i Berlin. Musikken blev spillet af et 66 mands stort orkester. Musikken blev taget godt imod. I tiden efter premieren blev der skrevet en del artikler, hvor det primære var Huppertzs musik, det handlede om. Man besluttede at udgive uddrag af musikken på LP. På daværende tidspunkt var det på 78’ere. Selve filmen blev ikke modtaget nær så godt som musikken. Der blev hurtigt redigeret i filmen, og det blev der også i musikken, så da filmen fik premiere igen i sin redigerede udgave, var der også tilføjet musik af blandt andet Chopin. ”Metropolis” var den sidste film af Fritz Lang, som Huppertz lavede musik til. Fritz Lang havde ikke mere råd til at benytte Huppertz som komponist.

Huppertz komponerede videre

I 1932 blev Huppertz hyret til at lave og optage musik til en forkortet udgave af første del af filmen ”Die Nibelungen”. Filmen blev forkortet til cirka 82 minutter fra de oprindelige 143 minutter. Huppertz fortsatte med at lave filmmusik op gennem 1930’erne. Det blev blandt andet til musik til filmene ”Der Judas von Tirol”, ”Elisabeth und der Narr” og ”Der grüne Domino”. For øvrigt var filmen ”Der Judas von Tirol” den første tonefilm, som Huppertz skrev musik til. De fleste af disse film blev dog ikke de store successer. Den sidste film Huppertz skrev musik til kom i 1937. Det var ”Durch die Wüste” baseret på en roman af den tyske forfatter Karl May. Filmen blev desværre en fiasko grundet dårlig instruktion.
Huppertz døde den 7. februar 1937 af et hjertetilfælde. De følgende år blev han glemt. Det var først ved genopdagelsen af hans musik til ”Die Nibelungen” og ”Metropolis”, at han for alvor blev kendt igen.

Inspireret af Wagner og Strauss

Som tidligere skrevet var Huppertz meget på settet, da ”Metropolis” blev optaget. Faktisk komponerede han stort set hele musikken, mens filmen blev optaget. Huppertz lod sig inspirere fra både Richard Wagner og Richard Strauss, og musikken inkorporerede diverse modernistiske stilistiske elementer til at ledsage forskellige sektioner i filmen. Huppertzs fulde partitur til musikken blev kun spillet til filmens premiere, men er til gengæld blevet optaget flere gange. Ud over de gamle 78’er-plader, blev filmen udgivet i 2001, hvor dirigenten Bernd Heller opførte musikken med Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken. Den blev dog ikke udgivet. Derudover blev der i USA lavet en salonorkestrering i 2007 til en tysk ekspressionistisk filmfestival.

Huppertzs partitur er overlevet i flere udgaver

•    Håndskrevet partitur af originalmusik for orkester side 62 til 701 (side 1 til 61 findes ikke i Deutsche Kinematheks arkiv).
•    Håndskrevet partitur af originalmusik i en version for mindre orkester (659 sider)
•    Skitser til orkestrering og instrumentering (175 sider)
•    Klaverudtog printet af Universum Film A. G., Berlin 1927
•    Originalt manuskript til filmen med håndskrevne musikkommentarer af Huppertz

Mens filmen blev lavet (mellem maj 1925 og 31. oktober 1926), kunne man se i Huppertzs noter, at han begyndte at arbejde på filmens tredje del (”Furioso”), før man begyndte at optage filmen. Derefter kastede han sig over den første del af præludiet dernæst intermezzoet og til sidst begyndelsen og slutningen af filmens tredje del.

Temaer i musikken

I bogen ”Musik für den Stummfilm. Analysierende Beschreibung originaler Filmkompositionen” af Rainer Fabich deles musikken fra ”Metropolis” op i 6 dele:
•    Ledemotiver
•    Scenerelaterede temaer og motiver beregnet til enkeltpassager i filmen
•    Længere dele, der primært følger diverse musikalske regler
•    Ostinatfigurer med ledemotiv-karakter
•    Musikalske beskrivelser
•    Citater

Ledemotiver er de hyppigste

Ledemotiver er de mest hyppige dele. Her tænkes på temaer, der knytter sig til enten en bestemt figur, grupper eller indhold i filmen. Eksempler her kunne være arbejderne, ”Metropolis”’ hjertemaskine eller kærlighed blandt to personer i filmen. Ledemotiverne optræder ofte sammen alt afhængig af handlingen i filmen. Her kan det være opfinderen Rotwang og hjertemaskinen eller arbejderne og opstanden mellem dem. Huppertz kan også finde på at inkorporere elementer fra samtidens musik i sit partitur. Eksempelvis er der både synkoperede rytmer, jazzharmonier og saxofoner. Mekaniske gentagende ostinatfigurer i orkestret er hovedsageligt i filmsekvenserne med maskiner. Disse figurer er også til stede i mere af koncertmusikken og er typisk for den ambitiøse filmmusik, der er til stede i 1920’erne.

Musikalske beskrivelser illustrerer begivenheder

Musikalske beskrivelser er mere sjældne. De illustrerer udvalgte begivenheder, som eksempelvis eksplosioner eller bygninger, der kollapser. Derimod er der flere eksempler på musikalske citater i Huppertzs musik. Marseillaisen bruges til at afbildne revolutionære begivenheder, fx da der er oprør blandt ”Metropolis”’ arbejdere. Ulykke og død bliver afbildet i den middelalderlige koral ”Dies irae”.

Det sensationelle fund – den komplette Metropolis

Filmen ”Metropolis” har været redigeret og klippet i mange gange i årenes løb. Blandt andet har det amerikanske filmselskab Paramount forkortet i den. De regnede ikke med, at amerikanerne kunne følge med i filmen, så de ændrede blandt andet de tyske tekster, og nogle af hovedpersonerne fik andre navne. I 2008 i et arkiv på et museum i Buenos Aires i Argentina, blev der gjort noget af et sensationelt fund. Flere udklippede scener fra ”Metropolis” blev fundet efter at være tænkt tabt i omkring 80 år. Scenerne er højst sandsynligt blevet klippet ud, grundet filmens længde, eller at de måske også blev betragtet som for brutale. De glemte scener, der blev afsløret i den tyske avis ”Die Zeit” skete, da direktør fra Buenos Aires’ filmmuseum Museo del Cine Paula Felix-Didier blev kontaktet af en tidligere filmklubdirektør. Vedkommende sagde, at Metropolis i sin fulde længde lå og samlede støv i museets arkiv, og det havde den gjort siden 1990’erne. Direktøren tog de nyopdagede filmruller med til Tyskland, hvor de blev godkendt som autentiske scener fra filmen.Rainer Rother, lederen fra filmmuseet i Berlin Deutsche Kinemathek, kaldte genopdagelsen en ”sensationel opdagelse” og sagde, at nu kunne filmen ses med helt nye øjne.

Flere forskellige versioner

Avisen Die Zeit har rekonstrueret historien om, hvordan filmen endte i Argentina. En kopi af den længere version af filmen blev sendt til Buenos Aires i 1928 på anmodning af filmdistributionsselskabet Terra. En filmkritiker ved navn Manuel Pena Rodriguez fik senere fat i rullerne med filmen og solgte dem i 1960’erne til Argentinas nationale kunstfond. En kopi af dem blev sendt til filmmuseet Museo del Cine i 1992. I 2001 blev filmen også restaureret, og nu, da man havde opdaget en stort set fuld version i 2008, blev man nødt til også at se 2001-versionen igennem. Det viste sig faktisk, at de to versioner var forskellige.

Musikken hjalp til

Det var musikken og alle Huppertzs noter i diverse versioner, der gjorde, at man kunne sige med sikkerhed, at kopien af filmen fra Argentina, var den eneste, der kom så tæt på den originale film, der blev vist ved premieren i Berlin i 1927. Musikken blev en stor hjælp, da selve filmen skulle sættes sammen, efter man fandt de forsvundne scener. Her hjalp Huppertzs mange noter også. Der har været flere af musikkens dele, der ikke har kunnet blive afspillet i orkesterversionen, da der ikke har været filmmateriale til det.
De sider, der er blevet bevaret i Deutsche Kinemathek blev ført ind i et musikalsk notationsprogram og på den måde, blev det fulde orkesterpartitur genskabt på baggrund af klaverpartituret og den lille orkesterversion.
En af de personer, der stod for meget af genskabelsen af Huppertzs ”Metropolis”-musik var den tyske dirigent Frank Strobel. Da den komplette musik var færdig, og filmen var færdigbehandlet blev den vist den 12. februar 2010 i forbindelse med den 60. Berlinale i Friedrichstadtpalast i Berlin, og denne fremvisning blev samtidig vist live på storskærm foran Brandenburger Tor. Versionen blev også vist i New York i Ziegfeld Theater i de sidste to uger i oktober 2010. I opførelsen i Berlin var det Frank Strobel og Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin der stod for fremførelsen af den nysammensatte filmmusik.

I 2010 blev den komplette filmmusik udgivet på 2 cd’er på mærket Pan Classics. Det er Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin med Frank Strobel, der spiller. Hvis man har lyst til at høre musikken har biblioteket købt denne udgivelse. Har du fået mod og lyst til at se filmen Metropolis er det også muligt. På bibliotekernes filmtilbud, Filmstriben, kan du se filmen, og så er det tilmed i versionen med de genopdagede scener og med den komplette filmmusik. Som låner i Helsingør Kommunes Biblioteker har du også adgang til Infomedia, hvor der kan læses avisartikler. Her kan du eksempelvis læse artikler om, da de glemte scener fra Metropolis blev fundet. Læs for eksempel artiklerne ”Filmarkæologisk fund” and Ida Elling Magnus og ”Metropolis genopstår som Fugl Føniks” af Michael Bo.

Tags